Jesteś twórcą, a więc masz prawo!

Polskie Wydawnictwo Muzyczne rusza z ogólnopolską kampanią edukacyjno-społeczną o prawie autorskim skierowaną do dzieci.

Każdy człowiek – niezależnie od wieku – może być twórcą, a jego dzieła są chronione. Ogólnopolska kampania „Jesteś twórcą – masz prawo” Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w atrakcyjny sposób przybliży uczniom szkół podstawowych świat prawa autorskiego.

– Od 75 lat opiekujemy się dziełami polskich twórców. Publikujemy nuty, książki, albumy, wydajemy płyty, produkujemy filmy, promujemy w Polsce i na świecie polską kulturę, organizujemy wydarzenia artystyczne i prowadzimy działalność edukacyjną. Dlatego tak bardzo zależy nam na budowaniu wśród odbiorców kultury świadomości o własności intelektualnej, a tym samym promocji pozytywnych postaw społecznych w kontekście szacunku do twórcy i jego pracy – mówi dr Daniel Cichy, dyrektor – redaktor naczelny Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.

Kampania „Jesteś twórcą – masz prawo” ma pokazać dzieciom, że wszystko co tworzą należy do nich oraz podpowiedzieć, w jaki sposób efektami swojej pracy mogą się dzielić z innymi. Ma uświadomić, jak odpowiedzialnie i zgodnie z prawem mogą korzystać z dzieł innych, także w przestrzeni Internetu i mediów społecznościowych. Rozwój i doskonalenie kompetencji cyfrowych we współczesnym społeczeństwie stanowi jeden z priorytetów – należy jednak dbać nie tylko o wzrost poziomu bezpieczeństwa cyfrowego, ale również promować wszelkie formy kreatywnego i pozytywnego wykorzystania zasobów sieciowych oraz nowych technologii. Kampania edukacyjna PWM ma także pobudzić dziecięcą wyobraźnię i zainspirować do tworzenia.

– Kreatywność nie jest tylko domeną uznanych artystów. Dzieci i młodzież dysponują ogromnym potencjałem twórczym i warto zadbać o to, aby pasje i talenty najmłodszych, realizowane w świecie rzeczywistym i wirtualnym, nie tylko stały w zgodzie z literą prawa, ale były należycie przez nie chronione – dodaje Daniel Cichy.

Prawo autorskie to temat nieoczywisty i wielowątkowy, który w dobie stałego rozwoju technologii wymaga szczególnej uwagi. Wiele aspektów własności intelektualnej można interpretować na wiele różnych, często sprzecznych ze sobą sposobów, dlatego tak istotna jest wczesna edukacja i budowanie świadomości na temat niezbywalnych, osobistych praw autorskich oraz możliwości związanych z ich dozwolonym użytkiem.

– Cieszę się, że Polskie Wydawnictwo Muzyczne, instytucja od 75 lat dbająca o polską kulturę i polskich twórców, inicjuje akcję skierowaną do najmłodszych. Prawo autorskie to temat złożony, ale już samo zwrócenie uwagi na te istotne zagadnienia, zwłaszcza w dynamicznie zmieniającej się wirtualnej rzeczywistości oraz prowokowanie dzieci do zadawania pytań, będzie sukcesem kampanii. Bo warto nie tylko wspierać kreatywność młodego pokolenia, ale i budować świadomość praw i obowiązków związanych z szeroko rozumianą aktywnością twórczą – mówi Paweł Lewandowski, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Projekt składa się z dwóch filarów: działań edukacyjnych oraz ogólnopolskiej kampanii informacyjnej. Istotnym elementem całej kampanii są przygotowane przez ekspertów materiały dydaktyczne dla nauczycieli szkół podstawowych – scenariusze lekcji o prawie autorskim, które uzupełnia cykl ośmiu filmów edukacyjnych.


– Przygotowane materiały dydaktyczne na temat praw autorskich prezentują wysoki poziom profesjonalizmu i kreatywności w próbie ujęcia niełatwego społecznie tematu. Doskonale korespondują z problemami współczesnych dzieci i nastolatków, co widać w odwołaniu się do dzieł sztuki współczesnej, używanych aplikacji czy współczesnych utworów muzycznych. Zawarte w scenariuszach aktywności odwołują się do doświadczeń młodych ludzi oraz ich emocji, a wiadomo, że uczenie się na doświadczeniu i poprzez emocje jest najbardziej skuteczne. Zrozumiały język, dostosowany do dzieci i młodzieży oraz interesująca szata graficzna z pewnością pozytywnie wpłyną na odbiór materiałów, które z pewnością będą wartościowym wsparciem nauczycieli w działaniach wychowawczych i dydaktycznych. Na uwagę zasługują także przygotowane karty pracy dla uczniów, które każdy nauczyciel, w łatwy sposób, może wykorzystać na swoich lekcjach – rekomenduje Nauczycielka Roku 2017, Marta Florkiewicz-Borkowska.

W ramach kampanii „Jesteś twórcą – masz prawo” przeprowadzona zostanie także, w wybranych szkołach podstawowych na terenie kraju, seria warsztatów z udziałem influencerów i ekspertów. Całość dopełni ogólnopolski konkurs dla uczniów „Bierzmy się do dzieła!”, w którym zwycięski zespół otrzyma profesjonalny sprzęt audio-wideo dla swojej szkoły. Na potrzeby projektu powstała dedykowana platforma edukacyjna www.jestestworca.pl, na której można znaleźć materiały dydaktyczne oraz wideo, a także szczegóły dotyczące konkursu dla szkół (regulamin oraz formularz zgłoszeniowy). Zwycięską klasę poznamy podczas wielkiego finału kampanii, który odbędzie się 23 kwietnia br. w Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich.

Mecenasem Głównym kampanii została firma PKN ORLEN, która w ramach swoich działań na rzecz odpowiedzialności społecznej koncentruje się na projektach wspierających kulturę i ochronę dziedzictwa narodowego, a także edukację.

– PKN ORLEN aktywnie angażuje się we wsparcie polskiej kultury i dziedzictwa narodowego. W ciągu ostatnich dwóch lat znacząco poszerzyliśmy naszą działalność w tym obszarze. Dobrym przykładem jest nawiązanie współpracy z Teatrem Wielkim – Operą Narodową. Mecenat nad kampanią chroniącą prawa autorskie twórców jest więc naturalną konsekwencją naszych dotychczasowych działań – mówi Armen Artwich, Członek Zarządu PKN ORLEN ds. Korporacyjnych. 

Patronat Honorowy nad kampanią „Jesteś twórcą – masz prawo” objął Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Patronami medialnymi przedsięwzięcia są Telewizja Polska S.A. i Polskie Radio S.A.
W kampanię zaangażowali się partnerzy: Polski Instytut Sztuki Filmowej, Związek Cyfrowa Polska, Librus – dostawca elektronicznych dzienników lekcyjnych, oraz Stowarzyszenie Polskich Muzyków Kameralistów.